mdf

همه چیز در مورد ام دی اف

همه چیز در مورد ام دی اف | معایب و مزایای MDF ، البرز چوب نمایندگی تیسان در کرج
۵/۵ - (۱ امتیاز)

با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت، صنعت چوب و MDF نیز بسیار در حال تغییر و به روز شدن است. در ابتدا استفاده های محدودی از آن می شد ولی در حال حاضر بیشتر قسمت های خانه، فروشگاه های مختلف و اداره جات از ام دی اف استفاده می شود. فروشگاه البرز چوب نمایندگی تیسان در کرج در این مقاله شما را با اطلاحات مربوط به ام دی اف اعم از ام دی اف چیست؟ انواع ام دی اف، معایب و مزایای ام دی اف و همچنین ویژگی بهترین نوع ام دی اف آشنا می کند با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

ام دی اف MDF چیست؟

در ابتدا باید با خود ام‌دی‌اف آشنا شویم، ام‌دی‌اف ورقی می باشد که از ترکیبات چوبی تشکیل شده است. از MDF در ساخت وسایل مختلفی اعم از سرویس تخت خواب، کمد، کابینت و… استفاده می شود. MDF بر گرفته از واژه ی انگلیسی است که مخفف عبارت Medium Density Fibreboard  که به معنی تخته فیبر با دانسیته و چگالی متوسط می باشد.

تخته فیبر با هر نوع تراکمی که باشد از فیبر چوبی تهیه  می شود، به بیانی دیگر از ترکیب تکه های ریز چوب نرم وسخت تولید می شوند. لازم به ذکر است که این ترکیبات با کمی از رزین و موم مخلوط خواهد شد و در عرض گرما پرس می گردند تا در نهایت تخته فیبر تشکیل شود.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که منظور از تراکم یا چگالی متوسط ام‌دی‌اف چیست؟ در پاسخ باید عرض کنیم که تخته فیبری که از آن صحبت می کنیم با چگالی پایین است که به طور معمول خورده چوب نیز گفته می شود همان نئوپان است.

نئوپان چیست؟ نئوپان خرده چوبی است که از ذره‌های کوچکتری نسبت به ذره‌های چوب ام‌دی‌اف ساخته می‌شود به طوری که می‌توان از خاک اره هم در ساخت آن استفاده نمود. این خصوصیات نئوپان موجب شده تا گران نبوده و البته نسبت به ام دی اف ضعیف‌تر نیز باشد.

مزایا و معایب MDF چیست؟

هر صنعتی با توجه به نوع ساخت و استفاده دارای مزایا و معایبی است، در این بین صنعتی که مزایای آن به نسبت معایبش بیشتر است پر استفائه و پر فروش است، می توان صنعت ام‌دی‌اف را جز آن دسته از صنایع دانست که مزایای آن نسبت به معایبش بیشتر است که در ادامه به تفکیک هر یک خواهیم پرداخت.

مزایای ام دی اف MDF

انتخاب ام‌دی‌اف از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است زیرا قیمت تولید آن نسبت به ورق های دیگر چوبی پایین تر است.

از خرده چوب‌های بازیافتی در تولید MDF استفاده می شود این امر موجب می شود که به حفظ محیط زیست و درخت‌ها کمک نمود.

به دلیلی صاف و صیقل بودن سطح ام‌دی‌اف چسباندن مواد دیگر روی آن بسیار آسان می باشد.

مواد شیمیایی که در ساخت ام‌دی‌اف وجود دارد موجب می شود که در برابر آسیب آفاتی مانند موریانه در امان باشد.

جالب است بدانید که MDF با قرار گرفتن در معرض گرما و سرما تغییر شکل نداده و منبسط یا منقبض نخواهد شد.

یکی دیگر از مزایای ام دی اف که آن را از دیگر محصولات چوبی متمایز نموده، این است که شکل و فرم دادن به ورقه MDF آسان‌تر از شکل دادن به ورقه های چوبی است.

یکی دیگر از مزایای ام‌دی‌اف این است که انواع روکش به راحتی بر روی ورقه‌های MDF متصل می‌شوند و همین امر نیز باعث می‌شود که بتوان آن را به شکل چوب طبیعی درآورد. (با روکش چوبی)

معایب MDF

از معایب ام دی اف این است که در حین ساخت، به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خاصی که در چسب آن وجو دارد، گازی به نام فرمالدئید تولید می‌شود. این گاز برای سلامتی انسان مضر می باشد، هر چند که معمولا بعد از اتمام فرایند تولید ام دی اف، این گاز از بین می‌رود. لازم به ذکر است که از روکش‌ها بر روی ورقه‌های ام‌دی اف نیز به طور کامل هر گونه ریسک و خطری را برای سلامتی انسان از بین می‌برد.

به طور کلی ورق های ام دی اف از مقاومت بالایی برخوردارند، ولی این را باید در نظر داشت که اگر به هر دلیلی دچار شکستگی یا ترک خوردگی گردد، مجدد چسباندن آن نسبت به چوب سخت‌تر خواهد بود که این موضوع جزو معایب ام دی اف به حساب می آید.

این را در نظر داشته باشید که اگر ام دی اف، به طور مداوم در تماس با آب باشد، به احتمال زیاد متورم شده و باد خواهد کرد. (البته بسیاری از روکش‌های ام‌دی اف این مشکل را با ضد آب بودن حل کرده‌اند.)

سطح ام دی اف، شاید به طور کامل صیقلی نمی باشد، اما به هر حال با روکشی که بر روی آن کشیده می‌شود این مشکل به طور کامل رفع خواهد شد.

ویژگی بهترین نوع ام دی اف

mdf خوب و با کیفیت دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را با صنایع دیگر دکوراسیون، متمایز ساخته است. ما در این مقاله به بررسی اجمالی این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

ویژگی ام‌دی اف با کیفیت عبارتست از:

  • زیبایی ظاهری
  • سطح صاف
  • ساختار یکنواخت

قیمت جدیدترین ام دی اف آشپزخانه

قیمت های ورق ام دی اف معمولا بر اساس نوع کیفیت و رنگبندی آن ها گذاشته می شوند، بنابراین میزان قیمت نیز به انتخاب شما بستگی دارد.

 

ما را در اینستاگرام نیز دنبال نمایید:  alborzchob.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *