mdf

روکش ام دی اف

۵/۵ - (۳ امتیاز)

با انواع روکش ام دی اف MDF آشنا شوید!

MDF این روزها در مواردی مثل درب منازل و شرکت ها، سرویس های خواب، کابینت ها و دیگر تولیدات چوبی استفاده بسیار زیادی دارند. در مقابل تنوع زیاد این محصولات، روکش های متنوعی هم برای پوشاندن عیب و نقص های ام دی اف وجود دارد. در این مطلب از مجله وارناسا قصد داریم انواع روکش MDF را برای شما معرفی کنیم.

روکش اکریلیک – مقاوم، اما غیر اقتصادی

روکش اکریلیک یکی از انواع روکش کابینت های ام دی اف است که ظاهری براق دارد. روکش اکریلیک نوعی روکش ترموپلاستیک است و دارای انعطاف پذیری و شکل گیری بالایی است. جنس این روکش از اکریلیک تری هیدرید آلومینیوم، رزین های اکریلیک و رنگ های مختلف است. این روکش به میزان کمی دارای سطح براق تری نسبت به روکش هایگلاس است. به همین دلیل ظاهری مدرن و متفاوت به آشپزخانه شما می دهد.

 

یکی از ویژگی های جذاب این نوع روکش این است که در برابر رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم است. همچنین تمیز کردن و برق انداختن آن به سادگی و با کشیدن یک دستمال امکان پذیر است. البته با وجود اینکه روکش اکریلیک و روکش هایگلاس از نظر کیفیت ساخت و مقاومت وضعیت یکسانی دارند قیمت بالاتر روکش اکریلیک توجیه پذیر نیست، چرا که میزان براق بودن روکش هایگلاس تنها کمی کمتر است و در روکش های هایگلاس نیز با شکل آینه ای شکل رو به رو خواهید بود. این مورد باعث شده که روکش هایگلاس طرفداران بیشتری داشته باشد.

روکش هایگلاس، از پرطرفدارترین روکش های MDF

برای پوشش کابینت هایگلاس نیز از ماده ای تحت عنوان پلکسی گلاس (Plexiglass) استفاده می شود. در کابینت های هایگلاس معمولاً تنها یک طرف دارای پوشش هایگلاس است. هایگلاس نیز مانند اکریلیک دارای سطحی براق و شفاف است. در آکواریوم های غول پیکر، پنجره زیردریایی ها و شناورهای عمق بالا از پلکسی گلاس استفاده می شود؛ بنابراین، میزان استحکام این نوع روکش ام دی اف نیز بسیار بالا است. روکش هایگلاس یکی از پرفروش ترین و پرطرفدار ترین انواع روکش ام دی اف است که در این سایت نیز می توانید تنوع گسترده ای از آن را ببینید و سفارش دهید.

 

روکش ام دی اف لمینت

روکش لمینت معمولاً از لایه های نازک کاغذی و پلاستیک های رزین ساخته شده و روی ام دی اف یا تخته سه لای ضد آب به کار برده می شود. این نوع روکش در کارخانه و تحت فشار بالا ساخته می شود. روکش ها توسط نوار پی وی سی یا آلومینیوم روی ام دی اف سوار می شوند. میزان مقاومت لمینت بسیار بالا است و کاربرد فراوانی نیز در صنعت کابینت سازی دارد. میزان تنوع رنگ آن نیز نسبتاً بالا است. به همین دلیل کابینت سازان بسیار از این محصول استفاده می کنند. لمینت در انواع مات و براق ساخته می شود اما سطح براق آن به پای هایگلاس و اکریلیک نمی رسد. از طرفی مقاومت آن از اکریلیک بالاتر است. همچنین قیمت اکریلیک از لمینت بالاتر است. در مجموع بین این ۳ متریال روکش ام دی اف هایگلاس از همه پرطرفدار تر است.

 

روکش اچ پی ال HPL (نوعی از لمینت)

روکش اچ پی ال یک نوع لمینت محسوب می شود. در واقع اچ پی ال اختصار کلمات (لمینت فشار بالا) است. اچ پی ال از ترکیب لایه‌های سلولز آغشته به رزین فنولی ساخته شده‌است که تحت حرارت بالا و فشار (در حدود ۸۰ تا ۱۴۰ بار) متصل می‌شوند. مقاومت این محصول در برابر سایش، فشار و بخصوص حرارت بسیار بالا است. از این رو در اطراف اجاق گاز به سادگی می توان از آن استفاده کرد. ظاهر اچ پی ال نیز تا حدودی براق است اما وجود دانه ها کوچک، بافت آن را متفاوت کرده است. تنوع رنگ اچ پی ال در میان انواع روکش ام دی اف نسبتاً بالا است.

 

روکش ملامینه

روکش ملامینه از محدود روکش هایی است که برای چسباندن روی ام دی اف نیازی به چسب ندارد. دلیل آن نیز استفاده از رزین در ساختار آن است که خود نوعی چسب به شمار می رود. میزان مقاومت ملامینه در برابر خراشیدگی و سایش بسیار بالا است. قیمت آن نیز نسبت به دیگر انواع روکش ام دی اف منطقی است. لبه کابینت هایی که با این روکش ساخته شده اند را می توان به سادگی ماشین کاری نمود.

یکی از زیباترین انواع روکش های ملامینه، روکش های سینکرونایز (فوق برجسته) هستند. روکش های سینکرونایز نوع خاص و جدیدی از ملامینه و بهترین نوع از روکش های ملامین هستند. البته روکش های سینکرونایز در میان روکش های وکیوم ممبران نیز موجود هستند که بیشتر از نوع ملامینه آن مورد استفاده کابینت سازان قرار می گیرد، چرا که مدل وکیوم ممبران آن امکان استفاده در ورق های طرح دار را نیز دارد. عمده ترین و با ارزش ترین تفاوت روکش های سینکرونایز نیز، همان طور که از نامشان پیدا است، برجستگی است. بر خلاف ام دی اف ساده و بسیاری از انواع روکش ممبران، ورق های سینکرونایز دارای بافت بسیار زیبا و شبیه به چوب واقعی هستند.

روکش کاغذی یا لترون

لترون یکی از ضعیف ترین و ارزان ترین انواع روکش کابینت است. این روکش معمولاً برای نوار لبه ها و روکش کاری پروفیل ها استفاده می شود و برای ساخت کابینت به هیچ عنوان توصیه نمی شود. مقاومت لترون در برابر رطوبت، حرارت، ضربه و خش بسیار اندک است. همان طور که از نام آن پیدا است، با جنسی مانند کاغذ روبرو هستیم.

روکش پی وی سی یا ممبران

همان طور که در مطالب جداگانه ای در خصوص کابینت ممبران صحبت کرده ایم، در کابینت معمولاً از ام دی اف با روکش پی وی سی استفاده می شود. پی وی سی به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، حرارت و خش استفاده بسیار زیادی در صنعت کابینت سازی دارد و می توان روکش وکیوم ممبران را پراستفاده ترین و پرطرفدارترین نوع از انواع روکش ام دی اف برای کابینت، درب ها و … دانست.

 

مهمترین نقطه قوت روکش های پی وی سی یا همان ممبران، امکان استفاده از آن ها در ورقه های چوبی است که توسط دستگاه طرح و نقش یافته اند. در واقع اگر ورق چوبی مورد استفاده در تهیه کابینت، درب یا … دارای طرح و نقش و ناهمواری باشد، تنها می توان از روکش وکیوم ممبران برای پوشاندن آن استفاده کرد. بنابراین طرح هایی که با این روکش ام دی اف تهیه می شود معمولا در زیبایی محصول نهایی تاثیر به سزایی دارد. البته مقاومت روکش ممبران نیز بسیار بالا است و این مسئله باعث شده که مزایای آن از دیگر انواع روکش ام دی اف کاملا محسوس باشد.

در این میان پیشنهاد می کنیم در مقاله تفاوت کابینت ممبران و هایگلاس مقایسه ای که در مورد این روکش های پی وی سی نوشته ایم را مطالعه کنید.

روکش چوب طبیعی

کابینتی که با چوب طبیعی و خالص ساخته شده باشد، قیمت زیادی دارد؛ مدت زمان زیادی برای ساخت آن لازم است؛ و کمتر کسی از عهده خرید آن برمی آید. روکش چوب طبیعی برای برطرف کردن این معایب ساخته شده است. کافی است هر نوع چوب مصنوعی (مانند ام دی اف) را انتخاب کرده و با روکش چوب طبیعی آن را آراسته کنید.

 

این روکش ها معمولاً از جنس بلوط، راش و ملچ هستند. ظاهر آشپزخانه شما با این روکش سنتی و حال و هوای طبیعی به خود می گیرد. همچنین احساس و بوی چوب واقعی نیز در این روکش به کابینت شما منتقل خواهد شد. مراقبت از این نوع روکش دشوارتر از انواع دیگر است. همان طور که می دانید چوب در برابر رطوبت و حرارت مقاومت بالایی ندارد. از این رو باید از آن به خوبی مراقبت کرد. جلا دادن روکش چوبی با پارافین مخصوص اهمیت زیادی دارد.

البته روکش چوب طبیعی که طرحی کاملا شبیه به چوب دارد و از جنس پی وی است نیز در میان روکش های ممبران موجود است. تصویر بالا نیز نمونه ای روکش های طرح چوب طبیعی ممبران است.

روکش UV

روکش یو وی یکی از جدیدترین انواع روکش ام دی اف است. بیشتر روکش هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، در برابر نور خورشید مقاومت پایینی دارند. البته این مقاومت پایین به این معنا نیست که کیفیت آن‌ها پایین است. به طور کلی هر محصولی به مرور در برابر نور کیفیت آن کاهش می یابد. روکش یو وی این نقطه ضعف را به هیچ عنوان ندارد. سطح آن مانند هایگلاس و اکریلیک (با درجه ای کمتر) براق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *